Ät bra – må bra

Flera studier visar att en kost rik på grönsaker, rotfrukter, bär och frukter gör det lättare att bevara god hälsa och minskar risken för flera kroniska sjukdomar.

Ett rikligt intag av grönsaker kan bland annat

– förhindra hjärt- och kärlsjukdomar och främja behandlingen av dem
– sänka blodtrycket
– göra det lättare att hålla vikten
– minska risken för typ-2-diabetes
– bidra till att hålla kolesterolhalten på en normal nivå
– främja tarmfunktionen
– minska risken för vissa typer av cancer, bl.a. tjocktarmscancer, magcancer och lungcancer – ett rikligt intag av grönsaker kan även skydda mot bröstcancer
– förbättra kroppens immunförsvar.

Grönsaker påverkar hälsan på flera olika sätt. De kan påverka

– regleringen av kroppens enzymfunktioner
– cellmembranens fästförmåga eller oxidationskänslighet
– kolesterolämnesomsättningen
– blodtrycket.

Grönsaker

– förbättrar immunförsvaret
– innehåller antibiotikaliknande verkningsmekanismer
– binder sig till skadliga föreningar i kosten och förhindrar dem från att absorberas.

Man känner ännu inte helt till effekten som ämnena i grönsaker har på människans fysiologi och reduceringen av risken för vissa sjukdomar. De skyddande effekterna kan bero på en samverkan mellan flera faktorer.

Man får ut det mesta av frukt och grönsaker om man dagligen äter mängder av olika grönsaker, rotfrukter, bär och frukter som en del av en varierad kost.

Tio goda skäl att äta grönsaker:

1. Grönsaker innehåller mycket vitaminer, mineraler och spårämnen.
2. Grönsaker innehåller mycket kolhydrater …
3. …men lite energi.
4. Grönsaker är bra fiberkällor.
5. Grönsaker innehåller inte kolesterol.
6. Grönsaker hjälper till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.
7. C-vitaminet i grönsaker förbättrar järnupptagningen.
8. C-vitamin piggar dessutom upp och förbättrar kroppens immunförsvar.
9. Grönsaker skapar vackra och välsmakande rätter.
10. Genom att öka användningen av grönsaker kan man minska mängden salt.

Praktiska grönsakstips:

– Skiva grönsakerna kvällen innan, lägg dem på smörgåsen nästa dag eller ät dem som de är.
– Packa grönsaker i matlådan eller som mellanmål – de är bra att knapra på när du har bråttom.
– Välj sallader och råkost i matsalen – på så sätt uppfyller du lätt dagens grönsakskvot.
– Tillsätt örter, rotfrukter eller lök i färdigmaten.
– Laga maten tillsammans med familjen – låt barnen hjälpa till.
– Ersätt en del av råvarorna med grönsaker.
– Bär och färdigskivade rotfrukter och frukter funkar när som helst.
– Ta fram bär ur frysen på kvällen och lägg dem i kylskåpet. Ät dem med fil eller yoghurt på morgonen.
– Frysta bär tinar snabbt på varm gröt.